رييس جهاددانشگاهي استان يزد در آستانه فرا رسيدن 16 مردادماه، سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي، اعلام كرد: امروز جهاد دانشگاهي بيش از هر زمان در عرصه رشد علمي كشور احساس مسئوليت مي‌كند

مهندس محمد صالح شرافت در نشست مطبوعاتي كه بمناسبت سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي در محل اين واحد برگزار شد، اظهار داشت: با تداوم و رشد علمي كشور، امروز جهاد دانشگاهي بيش از هر زمان در اين عرصه احساس مسئوليت مي‌كند.

وي فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي را در قالب دو عرصه علم و فرهنگ و شامل بخش‌هاي پژوهشي، آموزشي و فرهنگي دانست و تصريح كرد: خوشبختانه در سال گذشته جهاد دانشگاهي استان يزد در عرصه ارائه خدمات پژوهشي شاهد رشد بسيار خوبي بوده است، به طوري كه در اين حوزه بيش از 7 قرارداد كارفرمايي، كه 3 قرارداد آن مربوط به وزارت صنايع و معادن بوده است، منعقد گرديده و با توجه به روال سنگين بررسي‌ها جهت عقد قرارداد با وزارت صنايع و معادن، اين رشد را مي‌توان بيانگر يك جهش در اين عرصه دانست.

رييس جهاددانشگاهي استان يزد از مهمترين اين قراردادها را طرح تجاري سازي واحد پايلوت مونوليت و طرح توليد نوعي كامپوزيت خاص ذكر كرد و افزود: همچنين 64 طرح پژوهشي از سوي اين واحد به دستگاه‌هاي مختلف پيشنهاد شده است كه هم‌اكنون در مراحل مختلف بررسي قرار دارد.

مهندس شرافت خاطرنشان كرد: از 8 مقاله پژوهشي ارائه شده توسط جهاددانشگاهي استان يزد در سال گذشته، تعداد 2 مقاله در مجامع و مجلات علمي معتبر بين‌المللي(ISI) پذيرفته شده است.

وي ضمن اشاره به تاكيد دولت به بحث خوداشتغالي و حمايت از بنگاه‌هاي زودبازده، از ورود جهاد دانشگاهي به عرصه آموزش‌هاي كارآفريني و مهارت‌هاي كسب و كار در استان خبر داد و اذعان داشت: در همين راستا و با حمايت اداره كار و امور اجتماعي استان، جهاددانشگاهي متولي اين امر شده است و تاكنون بيش از 2 هزار نفر اين آموزش‌ها را كسب كرده‌اند.

رييس جهاددانشگاهي استان يزد مهمترين و اصلي ترين هدف از آموزش مهارت‌هاي شغلي و كارآفريني را تشويق جوانان به شناختن اين مهارت‌ها براي شروع يك زندگي كارآفرينانه عنوان كرد و افزود:برگزاري يك دوره آموزشي 7 ساعته مهارت‌هاي عمومي كارآفريني و كسب و كار جهت 460 نفر به ميزان 35 هزار نفر ساعت آموزش، آموزش 200 دانشجو به مدت 2 هزار نفر ساعت آموزش و آموزش 128 كارشناس كه 150 هزار نفر ساعت آموزش ديده‌اند از جمله اين دوره‌هاي آموزشي بوده است.

وي از ديگر فعاليت‌هاي آموزشي اين واحد را آموزش دهياران و شهرداران استان در قالب عقد قراردادي با وزارت كشور بيان كرد و يادآور شد: تداوم اين آموزش‌ها اثرات مطلوبي در ارتقاء مهارت و دانش جامعه به ويژه مديران دستگاه‌هاي دولتي خواهد داشت.

مهندس شرافت اعلام داشت: در بحث آموزش‌هاي كارآفريني و مهارت‌هاي كسب كار ، جهاددانشگاهي استان براي اولين بار در خردادماه سالجاري هفته استاني كارآفريني دانشگاه‌ها را در 10 دانشگاه استان برگزار كرد.

وي رشد 50 درصدي نرخ قرارداد‌هاي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در حوزه فرهنگي را يادآور شد و افزود: اين مركز در سال گذشته براي پنجمين سال متوالي مجري طرح رضايت‌سنجي ارباب رجوع دستگاه‌هاي استان بوده است.

وي متذكر شد: در حوزه فرهنگي جهاد‌دانشگاهي، مركز گردشگري علمي و فرهنگي دانشجويان ايران در يزد، سال فعالي را در يك سال گذشته سپري كرده و در اين مدت سه هزار نفر از دانشجويان استان را در قابل پرداخت هزينه‌اي اندك در اردوهاي درون و برون استاني شركت داده است.

رييس جهاد دانشگاهي واحد يزد از اردوهاي برون استاني موسوم به طرح ايران مرز پر گهر، ياد كرد و اظهار داشت: در اين اردوها بيش از 700 نفر از دانشجويان استان به تفكيك رشته‌هاي تحصيلي از پروژه‌هاي عظيم صنعتي و علمي كشور كه پس از انقلاب ايجاد شده است، بازديد نمودند.

وي در ادامه از رشد 40 درصدي آمار ارسال خبر دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در يزد طي يك سال گذشته خبر داد و گفت: اين دفتر خبري با سپري كردن شوك‌‌هاي جابجايي مكاني و تغييرات كامل نرم‌افزاري، علي رغم توقف يك ماهه فعاليت‌ها، در سال گذشته حدود 7 هزار خبر بر روي خروجي سايت اينترنتي خود انعكاس داده است.

مهندس شرافت با ارائه آمار تفكيك‌ شده اخبار سرويس‌هاي خبري اين دفتر خبري اظهار داشت: تلاش اين دفتر برقراري تعادل و توازن در ارسال اخبار و اطلاعرساني صحيح و كامل، بدون جانب‌گرايي‌هاي سياسي در راستاي سياست‌هاي عالي نظام و در جهت خدمت‌رساني به جامعه بوده است، به طوري كه در سال گذشته بيشتر به اخباري همچون خبرهاي اجتماعي و ميراث فرهنگي و گردشگري كه در زندگي عامه مردم استان تاثيرگذارتر بودند، پرداخته است.

وي راه‌اندازي سرويس خبري جديدي تحت عنوان سرويس كار و اشتغال از سال گذشته را يادآور شد و گفت: در اين حوزه اطلاعرساني به صورت گسترده در خصوص سياست‌هاي كارآفريني انجام مي‌شود و سعي داريم در آن پاسخگوي نيازهاي كارآفرينان، علاقمندان و حتي سياست‌گذاران اين عرصه باشيم.

رييس جهاددانشگاهي استان يزد ديدگاه خود در عرصه اطلاعرساني و خبررساني را آگاهي بخشي به عموم دانست و اظهار داشت: خبرنگاران وظيفه ‌دشواري دارند، چرا كه بايست در راستاي احقاق حق مردم كه آگاه ساختن آنهاست، گام برداند.

وي افزود: هر جامعه‌ي خبري بايست بتواند تصوير درستي از اتفاقات، نكات مثبت و نقاط آسيب‌پذير جامعه را به نمايش بگذارد تا جامعه آگاهانه و منصفانه رفتار و عمل نمايد.

مهندس شرافت در پايان عملكرد رسانه‌هاي خبري استان را در مقايسه با تهران را به لحاظ متمركز شدن دولت در اين شهر، نامطلوب، ولي نسبت به عملكرد سال‌هاي گذشته رسانه‌هاي استان، خوب ارزيابي كرد و ابراز داشت: علي‌رغم نوساناتي كه در مورد رسانه‌هاي اينترنتي و پايگاه‌هاي خبري و اطلاعرساني در استان شاهديم، ولي اين نوسانات در ابتداي كار و در سال‌هاي اول براي وبلاگ‌ها و سايت‌هاي خبري طبيعي است. البته در خصوص وابستگي خبري رسانه‌هاي نوشتاري مثل روزنامه‌ها به سايت‌هاي خبري اينترنتي مانند خبرگزاري‌ها كه مي‌تواند باعث ضعف و آسيب‌پذيري آنها در بحث توليد خبر شود، احساس نگراني مي‌كنيم.

يزدفردا -ايسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا